четвъртък, 19 декември 2024
Начало » Градски легенди » Свят
Пионерът на модерния двигател с вътрешно горене Даймлер с юбилей

17 март 2014, понеделник
Вилизара Анталавичева

Днес се навършват 180 години от рождението на Готлиб Даймлер, немски инженер, автоконструктор и индустриален дизайнер,създател на първия мотоциклет (1885) и на първия четириколесен автомобил (1886) в света.

Талантливият индустриалец е пионер на модерния двигател с вътрешно горене, подобрява безвъзвратно съществуващата тогава сложна конструкция.

Двигателят на Даймлер е еднo от постиженията от епохата на техническия прогрес и играе голяма роля в автомобилната революция от края на 19-и и началото на 20-и век.

Даймлер е бил високо надарен и компетентен инженер, който съумява да се опре на идеите на другите изобретатели, да ги синтезира, доразвие и да ги доусъвършенства. Двигателите били негова слабост, любима тема, независимо какво устройство задвижват.

Роден е през 1834 година в Шорндорф, Вюртемберг, Германия като втори син на местен ханджия и хлебар. Родната му къща е днес музей за посетители.

След първоначално образование той работи в машиностройно предприятие. Няколко години по-късно напуска и завършва в техническия университет в Щутгарт машинно инженерство. В пооследствие работи в различни фирми, трупа практически опит и се труди паралелно над собствените си изобретения. Даймлер започва да прави експериментално собствени двигатели, тъй като парните не са му достатъчно модерни. Предприятията, за които работи в Германия, Белгия, Франция и Великобритания, работят в друга насока за двигателите и не го подкрепят. Готлиб напуска  редица фирми.

През 1865 година се запознава в една от инженерните фирми със сънародника си Вилхелм Майбах, който споделя вижданията му. Даймлер намира в негово лице сродна душа в бранша, верен приятел и бъдещ дългогодишен партньор.

Като технически директор в „Дойц“ (Deutz Gasmotoren Fabrik) Даймлер основава тим от най-добрите специалисти, с които е работил. Начело на елитната група стои Майбах. Воден от спремежа си към перфекционизъм, Даймлер създава институция за контрол на качеството. Поради конфликт с Николаус Отто, партньор на „Дойц“, Голиб подава оставката си.

В последствие Даймлер основава в Канщат собствен цех и продължава да работи с Майбах. Целата му е разработването на малки, високооборотни двигатели, които да са универсални, да придвижват различни превозни средства и уреди, по вода и по суша. Даймлер и Майбах доразвиват до тогава съществуващия двигател с вътрешно горене и патентоват през 1885 година друг, свой собствен четиритактов двигател, много по-оборотен и по-лек от досегашните, като тези на Отто. Двигателят с неговите размер, скорост и ефективност променя дълготрайно дизайна и насоката на развитие на моторните превозни средства.

Устройството на Даймлер и Майбах е безспорно признато като прототип на съвременните двигатели. Оптимизирането на структурата на уреда, с вграден собствен карбуратор, позволявало като гориво да се използва бензин. Същата година двамата инженери качват иновативния си едноцилиндров двигател на велосипед и така създават първия мотоциклет в света. Малко по-късно съумяват да монтират невероятното си изобретение на лодка и успяват да го напаснат към четириколесен файтон. Автомобилът на Карл Бенц е бил до тогава само с три колела.

През 1889 година Даймлер и Майбах изобретяват първия си истински автомобил, един от първите в света с подходящи параметри, годен за продажба.

Първият автомобил е продаден през 1892 година, а първото автомобилно състезание в света "Париж - Руан" се състои през 1894 година. 102 автомобила стартират, само 15 го завършват. Състезанието е спечелено от автомобил с двигател на Даймлер.

Шепа изобретатели полагат основите на автомобилната индустрия в Европа, работят упорито за нейното усъвършенстване и спомагат за нейното разпространение. Даймлер е един от тях. Любопитно е, че той самият рядко се качвал на автомобил и не го управлявал с удоволствие.



Сподели в социалните мрежи

Подобни новини

Microsoft догонва Apple
Български океанолози се борят срещу цунами
20 години световна мрежа
Над 1000 метра ще бъде най-високата сграда в света
Аштън Кътчър е новият Чарли Шийн
„Мръсни танци” пак изгрява
Берлин ще замълчи за минута
Откриха новия стар филмов музей във Франкфурт
София Копола отново пред олтара
Стив Джобс се оттегли

Компасът на мъдростта

Традицията не е завършек на миналото, а жива сила, одухотворяваща съвременността.
Игор Стравински


Българска народна банка
  • usd 1 USD = 1.83457
  • gbp 1 GBP = 2.29396
  • chf 1 CHF = 1.83096

Тераса, 1996
Иван Попов

Добави ме!






Къде ще прекарате коледните и новогодишните празници?

На хижа в планината
Вкъщи със семейството ми
С приятели в заведение
Ще празнувам с родителите ми
На работа

Гласувай
[Виж резултатите]

   "Пойнт Бургас" - информационен дайджест
   Градското списание
   "Лира" - Литературно-рекламна агенция
   вестник "Култура"
   вестник "Сега"
   www.drugotokino.bg
   www.webcafe.bg


Начало      За нас      Реклама      Контакти      Партньорски връзки      Общи условия     
© Rakurs 2011 - 2019
Ракурс - повече от новините!