07 ноември 2014, петък
Ракурс Източник: Maritime.bg
„Кой и как е одобрил в края на 2013 г. да бъде заложен план за управление на Пристанище Бургас за следващата година, според който се предвижда реално занижаване на обработените товари с близо 20 % и увеличение на персонала с 15 %. Не е ясно кой в Министерството на транспорта, Дирекция „Управление на държавните дружества“, е разрешил това планиране, нито с какви мотиви го е направил!
Подобно нещо е абсурдно. В годишната програма на порта е заложено намаление на приходната част от обработени товари с около 20 %. Като пример мога да посоча, че за първото 9-месечие на 2014 г. са обработени 362 хил. тона. (при планирани 297 хил. тона). За същия период обаче през 2013 г. те са били 399 хил. тона. Това намаление е планирано предварително с ясната идея, че ,според цифрите, предприятието ще излезе на печалба, но реално това е загуба. Подобни интерпретации се ползваха във времето на социализма“.
Това заяви народният представител от ГЕРБ-Бургас Иван Вълков от трибуната на НС.
Той отправи въпрос към служебния министър на транспорта Николина Ангелкова какво е финансовото и икономическото състояние на “Пристанище Бургас” ЕАД за 2013 г. както и за периода 1 януари – 1 октомври 2014 г.
Бургаският депутат коментира и друг притеснителен факт.
„По неясен начин е увеличен и списъчният състав в пристанището. Към 1.10.2014 г. той е бил 240 души, а към май 2013 г.-207. Оказва се, че по време на правителството на Орешарски персоналът е бил увеличен с близо 33 души, какво е наложило това обаче- не става ясно. Увеличението на служителите при заложен план за намаляне на товарооборота води и до намаляне на конкурентноспособността. С 22% има намаляване на обработените товари на един зает. Това съществено намалява конкурентноспособността на държавния оператор на територията на бургаския порт“, допълни Иван Вълков.
Министър Ангелкова заяви, че една от основните задачи пред служебния кабинет е била именно подобряване на финансово състояние на държавните предприятия. Тя призна, че по време на нейното управление е открито нереалистично планиране в бургаското пристанище и това е довело до решение за промяна в управлението му. Стигна се до смяна на двама души в в борда на директорите.
„Въпросът да стане ясно какво точно се е случило в бургаското пристанище през последната година и половина и какво е реалното състояние на порта е мой ангажимент, който поех пред бургаската общественост. Пристанище Бургас е едно от основните пристанища на България с голямо международно значение, то е част от трансевропейската транспортна мрежа – ТЕN-T и ще продължи все повече да се развива. Това ще бъде възможно, само след като се постигне баланс и устойчивост във финансовата и икономическата политика и ясно се очертаят проблемите и целите“, категоричен бе Иван Вълков.
Нетните приходи по продажби и други дейности на “Пристанище Бургас” ЕАД за деветмесечието на 2014г. са 6 млн. 275 хил. лева, а оперативните разходи 5 млн. 508 хил. лева. Текущата печалба е 460 хиляди лева, при план от 292 хиляди лева, заяви служебният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова по време на парламентарен контрол.
„За финансовата 2013-та година нетните приходи от продажби и други доходи са над 20 млн. лева, оперативните разходи над 16 млн. лева и отчетен финансов резултат от чиста печалба – 4 млн. 240 хиляди лева”, посочи Ангелкова.
Министърът обясни, че през последните три години “Пристанище Бургас” ЕАД промени съществено характера и условията на своята работа, обемът на обработените товари, експлоатираната материална база и числеността на персонала си. По думите й съществено отражение върху финансовото състояние на дружеството в периода след 2008 година показаха поетите ангажименти по обслужване на съответната част от кредита с японската банка за обслужване на заем по проект за разширение на пристанище Бургас
От форума :
Apolon 06.11.2014 at 20:16
Да, но това са само част от необходимите мерки мерки, които следва да бъдат заложени в стратегията за бъдещо развитие на пристанище Бургас, независимо от това, че същата дирекция от Министерството на транспорта панически и под действието на конюнктурни и междуличностни интереси недалновидно е предоставила най-апетитната част от пристанището на неизгодна за държавата и бъдещото развитие концесия.
Много скоро (ако дай-боже икономиката на държавата се развива нормално) пристанище за обществен транспорт с национално значение Бургас, намиращо се на 200 метра от активното сити на града и не до там добре защитено от източно вълново въздействие ще се окаже пречка за бъдещото развитие на Бургас и както до сега основен замърсител на въздуха и вредител за ландшафта и туризма.
Изходът е в приемането на морска политика и стратегия за България и промяната на ръководството и мисленето на ДП “Пристанищна инфраструктура”, ИА “Морска администрация” и ръководството на Министерството на транспорта, като цяло.
Сподели в социалните мрежи