Фото: Novinite.bg
03 август 2016, сряда
Maritime.bg
От 6 до 10 години лишаване от свобода присъди испански съд за българските моряци от кораб „Св. Николай“, научи Maritime.bg. Редакцията разполага с решението на испанския съд.
За всеки от моряците от командния състав е присъдено лишаване от свобода за 10 години, а за изпълнителския състав 6 години и един ден.
От решението на съда е видно, че испанските власти обвиняват за трафика на близо 3 т. кокаин, открити на 13 август 2012 г. на борда на българския кораб, общо 31 души.
Провал на българското разследване
Докато течеше разследването срещу българските моряци в Испания, у нас се водеше паралелно разследване, което бе прекратено през лятото.
Обвинения не бяха повдигнати срещу собственика на фирмата, която е наела моряците – Дойчин Дойчев. Оказа се, че родната прокуратура няма никакви доказателства срещу него и магистратите не могат да помогнат на испанските си колеги.
Бившият вътрешен министър Цветан Цветанов без присъда обвини моряците, че са замесени в трафика, и разви версията, че родното МВР знаело всичко за контрабандата.
Гръмко бе обявено, че нашите власти са следили кораба 3 месеца.
След задържането на екипажа започна разследване, по време на което част от дрогата (290kg) изчезна при нагъл обир от съдебния склад в Кадис.
Според информация на близки на моряците, Дойчин Дойчев не се е явил на делото в Испания.
Роднините на българите коментират, че следва обжалване на наложените наказания, а освен лишаване от свобода Испания претендира и за огромни глоби.
Капитан Иван Станчев: Знаех за дрогата, бях принуден
Капитанът на кораб „Св. Николай“ Иван Станчев е бил принуден да допусне превоза на дрогата.
Това става ясно от неговите показания пред испанския съд, който присъди затвор за него и останалите моряци от български кораб.
От материалите по делото, с които
Maritime.bg разполага, става ясно, че капитанът първоначално е отказал да бъде замесен в трафика.
След седмица обаче получил обаждане и заплахи за проблеми, ако не участва.
Капитанът на „Св. Николай“ признава пред съда, че не е знаел какво е количеството кокаин, но е знаел къде е била скрита дрогата на кораба. Станчев също така не можел да определи пред съда кои от моряците са знаели и кои не.
Кокаинът бил прехвърлен на борда на българския кораб от риболовен съд.
Според материалите на делото това е кораб OS CASTRO.
Самото прехвърляне е станало през тъмната част на денонощието.
Властите в Испания се позовават на множество специални разузнавателни средства, засечени са разговори и срещи, открити са множество други доказателства, включително данни за координатите, на които кокаинът трябвало да бъде разтоварен на друг съд.
Потвърдени са предварително изтеклите данни за среща на капитана с представители на наркотрафикантите, като в една от тях е участвал и друг неназован български гражданин.
От решението на съда не става ясно какви заплахи са получили капитанът и другите моряци, нито какво е участието на българската фирма, която ги е изпратила на злощастния рейс.
Според показанията на капитана обаче, българската фирма е издавала разпореждания, които са съгласувани с наркотрафикантите.
Сподели в социалните мрежи