Фото: Ракурс
21 март 2017, вторник
Ракурс
С оценка 5,80 италианската лента “Лудетини” на режисьора Паоло Вирдзи държи все още първото място в класацията на публиката.
Филмът бе показан във втория ден на “София филм фест на брега”.
В челната петорка са “Аз, Даниел Блейк” на Кен Лоуч с оценка 5,72, “Непознатото момиче” на братя Дарден с 5,68, българският “Пеещите обувки” на режисьора Светослав Спасов с оценка 5,55 и “Врагове” с оценка 5,38.
Филмът с най-висока оценка ще получи наградата на публиката – статуетка “Сребриста чайка”. С втора статуетка ще бъде удостоен фаворитът на журито с председател проф. Георги Дюлгеров.
"Пеещите обувки" покори бургаската публика, която с интерес изгледа 140-минутната лента, разказваща за живота на легендарната Леа Иванова. Режисьорът Светослав Овчаров и актрисата Рая Пеева, гости на фестивала, дълго след прожекцията приемаха искрени поздравления от зрителите.
В шестият фестивален ден публиката ще види, освен три късометражни филмчета от
конкурсната програма на Джеймисън от 17 часа, българския “Безбог” на режисьора Ралица Петрова от 18 часа и “Рай” на Андрей Кончаловски от 20 часа.
“Безбог” е копродукция между България, Дания и Франция и разказва историята на Гана, която живее в отдалечено провинциално градче и се грижи за възрастни хора с деменция, докато търгува с личните им карти на черния пазар. Тя издържа своята майка, с която почти не разговаря. Връзката с приятеля ѝ също не е извор на любов – сексуалното привличане е изчезнало и интимността е сведена до пристрастеност към морфин. Като че ли нищо не докосва съвестта на Гана, дори инцидентното убийство на пациентка, заплашила да разкрие нейните далавери. Промяната започва, когато Гана чува музиката на Йоан, чиято карта тя вече е продала. Нарастващата симпатия към него отключва дрогираното ѝ съзнание. Но когато Йоан е арестуван, Гана проумява, че за да извърши „каквото трябва“, ще плати висока цена.
„Струва ми се, че непрофесионалният актьор, чийто живот е близък до този на персонажа, придава повече дълбочина на филма. Безбог разкрива емоционалната болка на българското общество и за мен беше много важно да покажа как тази болка е изобразена върху лицата на актьорите. Те са много по-смислени в своето безмълвие в сравнение с това, което щях да изкарам от който и да е обикновен актьор или актриса, играещи идеята. Предпочитам да гледам как хората „са“, а не просто как „изглежда, че са“. Разбира се, зависи и от вида история. Тук имаме простичък сюжет и чрез този подход успях да създам повече напрежение.“
Ралица Петрова пред Cineuropa.org
Сценарият е на Ралица Петрова, оператори са Крум Родригес и Чейс Ървин, а във филма участват Ирена Иванова, Иван Налбантов, Венцислав Константинов, Александър Трифонов, Димитър Петков. Филмът има награди от Локарно, Сараево, Варна, Варшава, Батуми и много друго престижни отличия.
В
“Рай” на Кончаловски участват Юлия Висоцка, Кристиан Клаус, Филип Дюкен, Виктор Сухоруков, Петер Курт, Якоб Дил, Вера Воронкова, сценарият е на Андрей Кончаловски, Елена Киселева, а оператор е Александър Симонов.
Това е историята на Олга, Жул и Хелмут, чиито пътища се пресичат в тежки военни времена.
Олга – имигрирала руска аристократка, е член на френската съпротива. Тя е арестувана от нацистите, защото укрива еврейчета. За наказание я изпращат в затвор, където се запознава с французина Жул – нацист, който трябва да разследва нейния случай. Той обаче хлътва по Олга и ѝ предлага по-лека присъда срещу секс. Тя е готова на всичко, за да избегне тежкото наказание, и се съгласява на предложението. Въпреки това обаче надеждата ѝ за свобода бързо изчезва, защото ситуацията се развива по неочакван начин.
Олга е преместена в концентрационен лагер. За нейна изненада там среща немския офицер от SS Хелмут, който е бил влюбен в нея и все още таи силни чувства. Старата страст помежду им бързо се разпалва и двамата преживяват бурна връзка. Хелмут предлага на Олга бягство, но с течение на времето и наближаването на нацисткия крах представата ѝ за Рай драстично се променя.
Сподели в социалните мрежи