Фотография на Жорж Бизе, около 1860 г.
Фото: www.wikipedia.org, Étienne Carjat
25 октомври 2013, петък
Вилизара Анталавичева
Днес се навършват 175 години от рождението на Жорж Бизе, френски композитор от епохата на Романтизма.
Бизе притежавал разностранен талант, бил е освен невероятно надарен композитор и страхотен пианист. Краят на Френско-пруската война оказал и върху неговото творчество силно въздействие. Това историческо събитие отприщва тогава многостранно културно влияние, наречено „подем във Франция“.
Бизе е написал кантати, песни за пеене, песни за пиано, пиеси за клавирни инструменти. Автор е и на църковна и симфонична музика.
На широката публика е познат предимно с драматичните си оперни творби, между тях „Ловци на бисери“, „Пертската красавица“, „Джамиле“. Най-популярната е безспорно операта „Кармен“, по едноименната новела на френския драматург Проспер Мериме. Сюжетът е близък до битието на обикновените хора, а в музикалното изпълнение са включени елементи от испанските народни песни. „Кармен“ на Бизе бе и е все още една от най-популярните творби в жанра.
Музиката на маестрото стоя през изминалия 20 век многократно в основата на редица важни балети.
Бизе произхожда от музикално семейство. Роден е през 1838 година в Париж като син на местен композитор. Майка му била сестра на тогава много известен учител по пеене.
Бъдещият велик композитор бил музикално дете чудо. През 1848 година десетгодишният Жорж постъпва в Парижката музикална консерватория. На 16 години юношата пише първата си симфония, вероятно поставена от висшето училище като домашна работа. На 19-годишна възраст печели престижната награда „Prix de Rome“, предпоставка за стипендия за тригодишен престой и специализация в Рим. Житейският и професионален път на Бизе в Италия, а и след завръщането му във Франция, е пропит с успехи и неуспехи. По-голямата част от творбите му се приемат от публиката и критиците сдържано, с умерен интерес.
Премиерата на „Кармен“ се състояла на 3 март 1875 година в Опера-Комик в Париж, само три месеца преди ранната смърт на Бизе. Първоначално публиката не се въодушевява от творбата, по-скоро се дистанцира от нея. Критиците в Париж също я отричат. Непонятна първа реакция, защото скоро след това, при премиерата във Виена, „Кармен“ омагьосва публика и критици и се превръща в един от най-големите успехи в световната оперна история.
Операта бива високо оценена от съвременници на композитора, между тях Ницше, Дебюси и Чайковски. Брамс посещава над 20 изпълнения на „Кармен“ и я определя като най-добрата в Европа от изминалите няколко десетилетия. Композиторът не доживява това закъсняло признание, загива на 36-годишна възраст от сърдечен удар.
Ернст Любич екранизира първи през 1818 година „Кармен“ на Бизе, с Пола Негри в главната роля. Актрисата представя в ерата на нямото кино една интересна Кармен. Мнозина от филмовия бранш следват примера на режисьора. През 1984 година Франческо Рози поставя операта на големия екран, с участието на Пласидо Доминго. Съществуват общо осем ленти, вдъхновени от операта или новелата.
Сподели в социалните мрежи