четвъртък, 19 декември 2024
Начало » Море
Русия ще покорява Арктика с нов клас ледоразбивачи


Фото: www.wikipedia.org, Kappa Pi Sigma
08 ноември 2013, петък
Ракурс

Русия започна строителство на атомни ледоразбивачи от ново поколение.

Ледоразбивачът по проект ЛК-60Я, получил името „Арктика”, ще бъде спуснат на вода през 2017 година. Уникалният ледоразбивач ще може да работи както в дълбоките участъци на Северния морски път, така и в плитък шелф, съобщи Maritime.bg.

Русия активно използва Северния морски път вече почти осем десетилетия и през цялото това време ледоразбивачите осигуряват преминаването на плавателни съдове. През 1960 г. на Северния морски път започна да работи първият в света атомен ледоразбивач „Ленин”. От 70-те години и до днес „първа цигулка” свирят по-големите и мощни атомни ледоразбивачи от типа „Арктика”.

Експлоатираните днес ледоразбивачи „50 години от Победата” и „Ямал” са най-мощните кораби на атомния флот, способни да достигнат която и да е точка на Северния Ледовит океан по всяко време на годината. Едновременно се използват и по-малките по размери „Таймир” и „Найгач”, които могат да действат не само в открито море, но и в устията на реки.

На 5 ноември в Балтийския завод в Санкт Петербург официално започна строителството на челния ледоразбивач от нов тип ЛК-60Я. Той получи името „Арктика” в чест на споменатия по-горе предшественик, станал първият надводен кораб, достигнал до Северния полюс.

От ледоразбивачите „Арктика” той се отличава по размери: широчината на корпуса е увеличена до 33 метра, което дава възможност да се съпровождат по-големи плавателни съдове с по-голяма скорост. Но увеличението на широчината на корпуса и пропорционалното увеличение на дължината доведе до намаляване на газенето до 8,5 метра. Това обстоятелство доведе до създаването на двувариантен ледоразбивач с възможности за опериране в дълбоки и по-плитки води.

Дебелината на леда, която ЛК-60Я ще може да преодолява, е до 3 метра. По такъв начин новият ледоразбивач е спобен ефективно да замени и кораби от типа „Арктика”, и от типа „Таймир”, предназначени за по-плитки води.

За руския Север се строи също серия дизелови ледоразбивачи ЛК-25, които трябва да оказват поддръжка на атомните ледоразбивачи при съпровождане на големи кервани и да работят в устия на реки, недостъпни за ледоразбивачи от типа ЛК-60Я. И най-накрая, за осигуряването на пристанищата се планира да се използват неголеми кораби ЛК-18 и два ЛК-16.

Тези дизелови ледоразбивачи могат да се използват за разчистване на пристанищата от Балтика до Тихия океан, които замръзват. Два ледоразбивача ЛК-16 ще построят в корабостроителния завод във Виборг, ледоразбивачи ЛК-18 и ЛК-25 – в Санкт Петербург.

В близките 10 години Русия ще построи не по-малко от осем нови ледоразбивачи, но дори и това може да се окаже недостатъчно – ледоразбивният флот на Русия практически не е бил обновяван твърде много години.

Иля Крамник, „Гласът на Русия”



Сподели в социалните мрежи

Подобни новини

На България й е нужна морска стратегия и политика
Български океанолози се борят срещу цунами
Швейцарски българин иска да строи вятърни мелници под вода
Младите обсъждат силата и значението на Черно море
Подводницата „Слава” става музей
Няма подводница, няма и надуваема лодка
Проф. Иван Маразов открива кръгла маса „Морето – граница или врата”
Проф. Маразов: Конференцията да стане международна
19-годишният Найден Спасов спаси Светия кръст
Пак искат да ползват сероводорода в Черно море за гориво

Компасът на мъдростта

Не вървете след никого, вървете само след себе си.
Буда


Българска народна банка
  • usd 1 USD = 1.83457
  • gbp 1 GBP = 2.29396
  • chf 1 CHF = 1.83096

Тераса, 1996
Иван Попов

Добави ме!






Къде ще прекарате коледните и новогодишните празници?

На хижа в планината
Вкъщи със семейството ми
С приятели в заведение
Ще празнувам с родителите ми
На работа

Гласувай
[Виж резултатите]

   "Пойнт Бургас" - информационен дайджест
   Градското списание
   "Лира" - Литературно-рекламна агенция
   вестник "Култура"
   вестник "Сега"
   www.drugotokino.bg
   www.webcafe.bg


Начало      За нас      Реклама      Контакти      Партньорски връзки      Общи условия     
© Rakurs 2011 - 2019
Ракурс - повече от новините!