Фото: www.wikipedia.org, Kappa Pi Sigma
08 ноември 2013, петък
Ракурс
Русия започна строителство на атомни ледоразбивачи от ново поколение.
Ледоразбивачът по проект ЛК-60Я, получил името „Арктика”, ще бъде спуснат на вода през 2017 година. Уникалният ледоразбивач ще може да работи както в дълбоките участъци на Северния морски път, така и в плитък шелф, съобщи Maritime.bg.
Русия активно използва Северния морски път вече почти осем десетилетия и през цялото това време ледоразбивачите осигуряват преминаването на плавателни съдове. През 1960 г. на Северния морски път започна да работи първият в света атомен ледоразбивач „Ленин”. От 70-те години и до днес „първа цигулка” свирят по-големите и мощни атомни ледоразбивачи от типа „Арктика”.
Експлоатираните днес ледоразбивачи „50 години от Победата” и „Ямал” са най-мощните кораби на атомния флот, способни да достигнат която и да е точка на Северния Ледовит океан по всяко време на годината. Едновременно се използват и по-малките по размери „Таймир” и „Найгач”, които могат да действат не само в открито море, но и в устията на реки.
На 5 ноември в Балтийския завод в Санкт Петербург официално започна строителството на челния ледоразбивач от нов тип ЛК-60Я. Той получи името „Арктика” в чест на споменатия по-горе предшественик, станал първият надводен кораб, достигнал до Северния полюс.
От ледоразбивачите „Арктика” той се отличава по размери: широчината на корпуса е увеличена до 33 метра, което дава възможност да се съпровождат по-големи плавателни съдове с по-голяма скорост. Но увеличението на широчината на корпуса и пропорционалното увеличение на дължината доведе до намаляване на газенето до 8,5 метра. Това обстоятелство доведе до създаването на двувариантен ледоразбивач с възможности за опериране в дълбоки и по-плитки води.
Дебелината на леда, която ЛК-60Я ще може да преодолява, е до 3 метра.
По такъв начин новият ледоразбивач е спобен ефективно да замени и кораби от типа „Арктика”, и от типа „Таймир”, предназначени за по-плитки води.
За руския Север се строи също серия дизелови ледоразбивачи ЛК-25, които трябва да оказват поддръжка на атомните ледоразбивачи при съпровождане на големи кервани и да работят в устия на реки, недостъпни за ледоразбивачи от типа ЛК-60Я.
И най-накрая, за осигуряването на пристанищата се планира да се използват неголеми кораби ЛК-18 и два ЛК-16.
Тези дизелови ледоразбивачи могат да се използват за разчистване на пристанищата от Балтика до Тихия океан, които замръзват. Два ледоразбивача ЛК-16 ще построят в корабостроителния завод във Виборг, ледоразбивачи ЛК-18 и ЛК-25 – в Санкт Петербург.
В близките 10 години Русия ще построи не по-малко от осем нови ледоразбивачи, но дори и това може да се окаже недостатъчно – ледоразбивният флот на Русия практически не е бил обновяван твърде много години.
Иля Крамник, „Гласът на Русия”
Сподели в социалните мрежи