17 март 2014, понеделник
Вилизара Анталавичева
Днес се навършват 180 години от рождението на Готлиб Даймлер, немски инженер, автоконструктор и индустриален дизайнер,създател на първия мотоциклет (1885) и на първия четириколесен автомобил (1886) в света.
Талантливият индустриалец е пионер на модерния двигател с вътрешно горене, подобрява безвъзвратно съществуващата тогава сложна конструкция.
Двигателят на Даймлер е еднo от постиженията от епохата на техническия прогрес и играе голяма роля в автомобилната революция от края на 19-и и началото на 20-и век.
Даймлер е бил високо надарен и компетентен инженер, който съумява да се опре на идеите на другите изобретатели, да ги синтезира, доразвие и да ги доусъвършенства. Двигателите били негова слабост, любима тема, независимо какво устройство задвижват.
Роден е през 1834 година в Шорндорф, Вюртемберг, Германия като втори син на местен ханджия и хлебар. Родната му къща е днес музей за посетители.
След първоначално образование той работи в машиностройно предприятие. Няколко години по-късно напуска и завършва в техническия университет в Щутгарт машинно инженерство. В пооследствие работи в различни фирми, трупа практически опит и се труди паралелно над собствените си изобретения. Даймлер започва да прави експериментално собствени двигатели, тъй като парните не са му достатъчно модерни. Предприятията, за които работи в Германия, Белгия, Франция и Великобритания, работят в друга насока за двигателите и не го подкрепят. Готлиб напуска редица фирми.
През 1865 година се запознава в една от инженерните фирми със сънародника си Вилхелм Майбах, който споделя вижданията му. Даймлер намира в негово лице сродна душа в бранша, верен приятел и бъдещ дългогодишен партньор.
Като технически директор в „Дойц“ (Deutz Gasmotoren Fabrik) Даймлер основава тим от най-добрите специалисти, с които е работил. Начело на елитната група стои Майбах. Воден от спремежа си към перфекционизъм, Даймлер създава институция за контрол на качеството. Поради конфликт с Николаус Отто, партньор на „Дойц“, Голиб подава оставката си.
В последствие Даймлер основава в Канщат собствен цех и продължава да работи с Майбах. Целата му е разработването на малки, високооборотни двигатели, които да са универсални, да придвижват различни превозни средства и уреди, по вода и по суша. Даймлер и Майбах доразвиват до тогава съществуващия двигател с вътрешно горене и патентоват през 1885 година друг, свой собствен четиритактов двигател, много по-оборотен и по-лек от досегашните, като тези на Отто. Двигателят с неговите размер, скорост и ефективност променя дълготрайно дизайна и насоката на развитие на моторните превозни средства.
Устройството на Даймлер и Майбах е безспорно признато като прототип на съвременните двигатели. Оптимизирането на структурата на уреда, с вграден собствен карбуратор, позволявало като гориво да се използва бензин. Същата година двамата инженери качват иновативния си едноцилиндров двигател на велосипед и така създават първия мотоциклет в света. Малко по-късно съумяват да монтират невероятното си изобретение на лодка и успяват да го напаснат към четириколесен файтон. Автомобилът на Карл Бенц е бил до тогава само с три колела.
През 1889 година Даймлер и Майбах изобретяват първия си истински автомобил, един от първите в света с подходящи параметри, годен за продажба.
Първият автомобил е продаден през 1892 година, а първото автомобилно състезание в света "Париж - Руан" се състои през 1894 година. 102 автомобила стартират, само 15 го завършват. Състезанието е спечелено от автомобил с двигател на Даймлер.
Шепа изобретатели полагат основите на автомобилната индустрия в Европа, работят упорито за нейното усъвършенстване и спомагат за нейното разпространение. Даймлер е един от тях. Любопитно е, че той самият рядко се качвал на автомобил и не го управлявал с удоволствие.
Сподели в социалните мрежи