четвъртък, 19 декември 2024
Начало » Страната » Политика
КТБ – след нас и потоп

13 юли 2014, неделя
Илиян Василев

Отговорът на въпроса "Кой", остава да блести с класическата си простота и съдбовност

От това, което виждам по темата КТБ, се налагат няколко извода:

Одиторите, както се и очакваше, не могат да дават заключение с ранг на присъди, че кредитите са необезпечени или кредитополучателите не могат да ги върнат. Не могат да дадат и оценка за състоянието на банките.

Ако те не могат да видят и искат още време, как БНБ може?

За разлика от политиците, одиторите управляват професионален риск и отговарят финансово, ако дадат грешно заключение. Политиците винаги се измъкват.

- БНБ е далеч от стандартите и равнището на поведение, което се очаква от тази институция. Изглежда дългите години на валутен борд са приспали инстинктите на ръководството и способностите им да реагират в условията на криза. Сравнението с времето на Светослав Гаврийски се набива на очи.

- Обяснението, че надзорът на БНБ бил дистанционен, поради което централната ни банка не е отговорна, включително за кредитната експозиция към акционерите и други свързани лица е силно смущаващо и недопустимо за стожер на банковата ни система. БНБ борави с най-важната валута - доверието и трябва да си претегля всяка дума и действие. Вместо арбитър, БНБ вече плътно играе в полето на една от спорещите страни. Страхувам се, че в този си състав Централната банка не може да си върне доверието. Не става само със срещи при президента и политическа воля. Прекалено силни са зависимостите, които пречат на централните ни банкери да си вършат работата.

- Мерките и особено предложението за "специален закон" са опит да се прехвърли топката в полето на чуждата и прикрие собствената отговорност. Това бездействие и липса на упражнен контрол от БНБ ще струват милиарди лева на данъкоплатците и още милиарди единици загубено доверие в тази ключова институция. Законодателната уредба предписва точни процедури за действие в този случаи - неплатежоспособност или несъстоятелност, но само при независимо мнение, а не по оценка на ангажирани страни.

БНБ вече е такава, тъй като започна да прозира обвързаност. Друго няма - външното управление е временна мярка. След това се върви по законовата процедура.

- Няма как да се мине без да се поканят акционерите на банката да увеличат капитал или да участват в план по оздравяването - няма как по закон да се прескочи този етап. Няма да стане с извънредно законодателство, вкарано в Народното събрание с линейка. И ако някои крупни кредитополучатели гледат в размътената вода да потънат на общия фон, а това обрича възможен план за оздравяване на банката, прокуратурата не трябва да се бави.

Цялата словесна щумотевица и целенасочените опити за ограничаване на ударите срещу мажоритарния акционер само усилва ентропията в системата. Да не забравяме, че действията на БНБ подлежат на апелация и съд, при това и в чужбина.

- Оставам с впечатление, че БНБ се опитва да координира действията си със заинтересована страна и да прехвърли на прокуратурата горещия картоф за последващо разследване може да отстрани мажоритарния собственик. Картината, представена от БНБ за "източването" на банката, е четиво за наивници. Дори да е вярна информацията, че са изтеглени огромни суми (остава загадката как това е станало "в брой"?!), то линията на отговорността с тегленето е лесно проследима - кой е разрешил това? И изглежда по-скоро маневра за отвличане на вниманието.

Истинският въпрос е кой "изчезна" кредитните досиета, защото някак твърде удобно се нагласяват нещата за кредитополучателите на повече от 5 милиарда лева. Макар, че е твърде наивно да се смята, че така лесно ще се заметат следите и отговорността им.

Моят въпрос е как се съотнася тегленето на сумата от "свързаното лице" с Цветан Василев с тегленията на другите институции и фирми? Как точно се източва по този начин банка от главния акционер, а никой не забелязва свързаните лица и неговите бивши партньори - станали врагове?
Ако някой тегли от свои сметки е едно, ако тегли необезпечни кредити - в брой - е друго. Напълно възможна хипотеза е Цветан Василев просто да се е включил във вълна, индуцирана отвън, след като е решил, че не може да спаси банката.

Тогава цялата тази днешна щумотевица се вписва идеално като опит да се прикрият отговорниците за първоначалната атака срещу КТБ от държавни компании и институции. Ако КТБ действително е мината с отложено действие, която избухна в ръцете на създателите си, то няма как светлината на отговорността да не се насочи към политици, изпълнителна и съдебна власт и задкулисие.

Въпросът отново е Кой?

Защо прокуратурата не разследва и авторите на първата атака, за да установи причинно-следствената връзка? - Няма никаква логика и законово основание да се спасяват влоговете извън установения законов лимит за гарантиране. Прекалено късно е - джинът не може да се върне обратно в бутилката. Невзрачният опит с потулване на пожара с частта от влоговете на вложители, които останат извън гаранционната схема, е заплаха за банковата и финансова сигурност за страната, защото не може да бъде разпространено върху всички вложители и всички граждани - няма толкова средства.

Това е публично-частна Понзи схема - последните горят. Министър Чобанов твърди, че схемата за спасение на парите на вложителите в Корпоративна търговска банка, чийто лиценз ще бъде отнет, ще струва на фиска между 1.5 до 2 млрд. лв.

Защо на фиска, нали има Фонд за гарантиране на влоговете на гражданите? Какво става ако трябва да се спасят и други вложители?

Има няколко логични обяснения - но те не са успокоителни. Едното от тях е, че в КТБ са били парите на ключови държавни предприятия и институции, ако те не могат да ги "извадят" - предприятията или институции престават да функционират и кризата ескалира. Затова се търси и намира решението с намесата на Министерството на финансите, за да потули кризата и спаси Системата.

Другото е, че освен институциите и държавните предприятия, депозити в банката имат и важни хора, които не трябва да понесат риска на своя избор да държат парите си в КТБ (ако банката действително е в състоянието, за което БНБ говори). Повтарям - БНБ направи много, за да не й вярваме. Одиторите не искат да поемат отговорност да посочват виновни или да участват в битки и са прави. Няма съмнение, че в ход е тотална атака от заинтересована и организирана политико-икономическа групировка срещу Цветан Василев, съчетана с масова инфопропаганда и желание за насочване на медийния прожектор върху него, като се спасят бившите му партньори от схемата.

- Българската банка за развитие щяла да вземе "добрата" Креди Агрикол, съответно всички депозити и клиенти, но кой ще вземе кредитите от КТБ? Защото схемата изглежда така: лошите кредити и казусът "Цветан Василев" да се изолират в КТБ, за да се загуби физиономията и отговорността върху кредитополучителите.А Цветан Василев ще продължи да търси своя отговор - защо БНБ защитава хората, които му дължат пари, а не търси тях?

Въпросът е централен - не е все едно, дали кредитите стават лоши и несъбираеми, защото е вероятно те да са раздавани по политическа и групова целесъобразност. Тяхната стойност ще се изпари в условията на пътуваща към несъстоятелност КТБ, а стоящите зад кадър и зад тези заеми хора, ще потънат във фона. Никой няма да потърси обезпечението по заемите или наказателна отговорност на неизрядните кредитополучатели и особено някои заслужили или медийни политици. Самият Иван Искров защити пред комисията раздаването на кредити без обезпечение - разбира се, в друг контекст.

Да не би цялото това упражнение е, за да се заметат следите на кредитите, на стотици милиони кредити, които се вложиха в медийни проекти без грам идея, че ще се връщат и сега просто присъстваме на последното действие от този медиен театър ?

 Това е повече от смущаващо. Както казва Кевин Дауд, един от най-големите експерти в света по управление на банков и финансов риск, банкирането е проста работа, за която трябва базисен морал. Ако стане сложна, значи някой не си върши работата или няма морал и трябва да очакваме рисково събитие.

Твърде странно и смущаващо е съвпадението между последните дни на парламент и правителство с "разкритията" за огромно многомилиардни дупки в банки и бюджет и спешните действия в "последния момент". Замитат се следи. Това е сигурно. Страхувам се, че при това управление БНБ загуби много "височина" в общественото доверие, което трудно ще компенсира.

Единственото, което ме спира да продължа разсъжденията в тази посока, е колебанието, дали сега е подходящото време за промени. Но класиката е, че загубено доверие на институция не може да се върне по време на криза.

Нужни са бързи и резки промени, защото не виждам дъното на кризата. Убеден съм, че българската банкова система е стабилна, но средната температура в болницата или банковата система не е атестат за състоянието на всеки конкретен пациент или банка. Но ако, както по всичко изглежда, нестабилността се разпростре върху други банки или най-вече върху реалната икономиката и енергетиката, ключови предприятия и институции, които са държали парите си в КТБ, банковата криза ще стане обща икономическа и политическа.

Да приемем, че държавата налее 2 милиарда в КТБ, след това излее още три милиарда в енергетиката, още толкова в здравната система, да не говорим за социалната, и продължат да гърмят заложените мини на прехода? Мислите ли, че валутният борд ще ни спаси и че уверенията на господин Искров ще намерят слушатели?

Ами ако тези схеми не са само в отделената за виновна и "изолиран" случай банка? Човек не трябва да бъде оракул за да види, че зад редица проекти, финансирани от КТБ, включително медийни и политически, липсва елементарна икономическа логика - разходите далеч надвишават приходите.Да не би финансираните чрез посредничеството на КТБ придобивания през последните години да блестят със своята бизнес прозорливост?

Медиите ще потърсят отговор на въпроса кой е бил одитор на КТБ и защото банковият надзор е проспал "свързаните " кредити? Това очевидно не се е случило само през последната година, в която подуправител е бил господин Гунев?

Моето заключение е, че трябват бързи и радикални действия за възстановяване на доверието в БНБ и контролните и надзорни органи - за прокуратурата да не говорим. Ако ще се дават милиарди лева, това не може да стане ако системата остане непокътната и същите хора си останат по местата. Няма значение какви са мандатите.

Не завиждам на следващото правителство - то дори няма да знае от каква кота тръгва, защото дъното под него няма да се вижда. Затова колкото по-радикално, толкова по-добре.

 Отговорът на въпроса "Кой", остава да блести с класическата си простота и съдбовност.


Следват нови трусове - затегнете коланите. Срива се системата на Прехода. Ще бъде грозно - някой се опитва да прехвърли собствените си проблеми върху нашите глави.



Сподели в социалните мрежи

Подобни новини

Уорлик провери рентгените на ГКПП Малко Търново
Есета и дискусия с ученици за спасяването на евреите
Благодариха на бившата ГДР за Обединението
Дилма Русеф пристигна в София
София наравно с Рим, Париж и Лондон
Не секват съмненията за манипулация на предстоящия вот
Край на диктатурата в Либия
22 години надежда за демокрация
Щедри пари за археология вместо нефтената тръба
Бургазлии също на протест срещу ACTA

Компасът на мъдростта

Истинската любов не позволява на обичания да не обича.
Данте


Българска народна банка
  • usd 1 USD = 1.83457
  • gbp 1 GBP = 2.29396
  • chf 1 CHF = 1.83096

Тераса, 1996
Иван Попов

Добави ме!






Къде ще прекарате коледните и новогодишните празници?

На хижа в планината
Вкъщи със семейството ми
С приятели в заведение
Ще празнувам с родителите ми
На работа

Гласувай
[Виж резултатите]

   "Пойнт Бургас" - информационен дайджест
   Градското списание
   "Лира" - Литературно-рекламна агенция
   вестник "Култура"
   вестник "Сега"
   www.drugotokino.bg
   www.webcafe.bg


Начало      За нас      Реклама      Контакти      Партньорски връзки      Общи условия     
© Rakurs 2011 - 2019
Ракурс - повече от новините!