Реклама на „Нестлé“, 1898 г.
Фото: www.wikipedia.org
10 август 2014, неделя
Вилизара Анталавичева
Днес се навършват 200 години от рождението на швейцарския предприемач и индустриалец Хайнрих Нестле, приел по-късно името Анри Нестлé.
Наред с Юстус Либих, Юлиус Маги и Карл Хайнрих Кнор през 19 и 20 век той революционира хранително-вкусовата промишленост.
Основател е на не безизвестната и широко предпочитана компания за хранителни продукти, носеща неговото име, която силно стимулира острата индустриализация на бранша.
Нестлé е с немски произход, роден е през 1814 година във Франкфурт на Майн като като син на местен стъклар. Майка му също произхождала от семейство на стъклари. Хайнрих бил единайсетото от общо 14 деца в семейството. След фармакологично образование и кратък стаж в бранша той се премества във Вьове, Швейцария, и напасва името си.
В новата си родина Нестлé е много деен. Пълен е с интересни идеи. Като начало започва работа при градски аптекар, който силно го поощрява. С подкрепата на работодателя си и финансовата помощ на семейството си Нестлé се реализира в различни области, занимава се с производство и продажба на изкуствен минерален тор, лимонада, минерална вода, течен газ, петролни лампи, оцет, олио, ликьор. По това време основава и компанията си.
За известно време той търгувал също с цимент и камъни.
В по-късен момент изобретява машина за разрязване на женско биле и конструира впечатляващ с размерите си уред за разтрошаване и смазване на кости.
Разнообразните начинания са впечатляващи, той нашумява с таланта си, завързва нови контакти, но не забогатява. Освен това не достига пълно вътрешно задоволство от находките и успехите си.
През 1867 година неуморният Нестлé започва да експериментира с основните продукти мляко, брашно и захар. Идеята е гениална – производство на изкуствена бебешка храна, като заместител на майчиното мляко. Две години по-рано Либих разработва първата изкуствена храна за бебета. Нестлé променя рецептата и развива първото по рода си сухо мляко. Новият продукт получава името „Сухо мляко Анри Нестлé“, а неописуемият успех на пазара не закъснява. Фирмата на Нестлé претърпява през следващите десетилетия огромно развитие и експандира, търгува с изобилие от продукти.
Днешната компания „Нестлé“ действа в световен мащаб, с пъстра палитра от продукти. Асортиментът е разнообразен. На интернационално ниво тя е едно от най-големите и комерсиално прогресиращи предприятия в хранителната индустрия.
Дневно „Нестлé“ продава в 196 страни почти един милиард продукта. Към империята се числят 447 фабрики в 86 страни, с 330 000 служители. До сега концернът е интегрирал повече от 2000 марки в портфолиото си, пише „Ди Цайт”.
Сподели в социалните мрежи