18 август 2014, понеделник
Ракурс
За 25 години капитализъм корабите, плаващи под български флаг, намаляха шест пъти, но речните се увеличиха.
Това показва справка на Изпълнителна агенция „Морска администрация”, цитирана от Maritime.bg.
Товарните кораби в момента са 364 – 18 морски и 346 речни. За сравнение през 1989 г. търговският ни флот се е състоял от 409 плавателни съда – 109 морски и 300 речни. Данните за миналото са на Бургаската морска асоциация.
Това не означава, че морската ни армада е почти изцяло остаряла и бракувана. В последните 10 години българските транспортни компании масово регистрираха корабите си в чужбина. Прехвърлянето се прави от данъчни съображения – налозите в някои държави са много по-ниски. Почти целият състав на Параходство „Български морски флот” например плава под малтийски флаг.
Затова не е чудно, че превозените товари от български кораби намаляват драстично напоследък.
По данни на Националния статистически институт водният транспорт на страната е извозил 3,1 млн. тона товари през 2013 г. През 2009 г. по вода са транспортирани три пъти повече товари – 9,9 млн. тона. А през 1989 г. само по море са превозени 25,5 млн. тона.
„Героите на Одеса” и „Героите на Севастопол” са най-дългите кораби, вписани в регистъра на Изпълнителна агенция „Морска администрация”. И двата ферибота са с еднакви показатели – 185,4 метра дължина и тонаж от 19 518 бруто тона. Рекордьорите са собственост на Параходство „Български морски флот” и обслужват линии в Черно море между Варна, Батуми и Поти (Грузия), Иличовск (Украйна) и Дериндже (Турция).
С най-голям тонаж е фериботът „Дружба” (25 028 бруто тона), който бе купен неотдавна от „Порт България уест” на Цветелина Бориславова. Toj ще превозва туристи и товари по възстановената линия между Бургас и Поти.
1086 моторни и 607 ветроходни яхти плават под български флаг. Според експерти само малка част от тях са в луксозния сегмент.
Сподели в социалните мрежи