02 септември 2014, вторник
Ракурс
Българската асоциация на корабните брокери и агенти (БАКБА) алармира за вредно и опасно за бизнеса изменение на тарифата за държавни пристанищни такси.Според асоциацията увеличението ще бъде в размер на 2 до 10 пъти.
С постановление №254 от 22 август 2014 г., обнародвано в ДВ, брой 72, от 29.08.2014 г. се въвежда изменение и допълнение на Тарифата за пристанищните такси, събирани от Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“, приета с Постановление № 97 на Министерския съвет от 2007 г.
“Тази тарифа бе отхвърлена от бизнеса. Бе отказано и провеждане на обществено обсъждане със засегнатите страни в българските пристанища миналата есен. Сега същата тарифа е приета от служебното правителство без консултация с бизнеса и отново показва липсата на диалог от страна на администрацията с гражданите на РБългария.”, коментират от БАКБА пред Maritime.bg.
От асоциацията подчертават, че нито министърът на транспорта, нито министър-председателят имат необходимите специфични познания и експертиза, за да могат сами да преценят целесъобразността на промените в тарифата и да ги утвърдят в този изключително кратък срок от встъпването си в длъжност.
“Едва ли този е въпросът, който правителството трябва да решава в рамките на своето кратко съществуване”, коментират от организацията.
Брокерите и агентите определят действията на министъра на транспорта и на министър-председателя като безотговорни.
“Въпросното увеличение ще засегне преди всичко българските производители, износители и вносители и т.н. и в този смисъл е наивно да се мисли, че въпросното увеличение, без да се отчита ефекта за цялата икономика, само по себе си би донесло повече приходи”, коментират още от БАКБА.
Необходим коментар
Преди дни стана ясно,че служебното правителство е направило поредното недомислие, граничещо с откровена глупост - увеличаването на пристанищните такси.Такова решение би могъл да вземе кабинет, в който няма морски специалисти.
Но е твърде наивно да си обясняваме подобно плиткоумие само с липсата на вещи консултанти по морско дело. Причините са доста по-дълбоки.
Вече четвърт век България няма морска стратегия и, което е по-лошо, няма морска политика. Отчаяните гласове на спецовете по морските проблеми не се чуват от политиците, решенията се вземат от люде,които са на светлинни години от морските проблеми.
В бордовете на пристанищата се назначават /по партийни критерии, естествено!/ случайни хора, послушковци, които нямат хабер от морските и пристанищните проблеми. А се знае, че мениджмънтът на един порт е висш пилотаж и той не се учи в партийните централи.Да напомняме ли,че в съвета на директорите на Порт Бургас беше назначен партиен функцонер-кротушко, който искаше разширение на рейда, за да могат корабите спокойно да ПАРКИРАТ!
Можем да изредим още поне десетина подобни причини за такива управленски недоносчета, но гореказаните са най-важните.
И докато не ги решим, има да се чудим защо другите черноморски и средиземноморски пристанища обират каймака, а ние спорим дали сме на последно или на предпоследно място във всички авторитетни класации.
Сподели в социалните мрежи