Фото: Maritime.bg
10 септември 2014, сряда
Ракурс
През декември ще започне строителството на канал "Никарагуа". Той ще бъде три пъти по-дълъг от Панамския канал.
“Първо ще започне изграждането на пристанищата на канала”, коментира Телемако Талавера, който е член на комисията за изграждане на канала. Именно той съобщи, че строителните работи ще започнат след няколко месеца.
Първо се очаква изграждането на пристанищни мощности в устието на река Брито. Грандиозният проект включва градежа на два порта, летище и две групи камери, изкуствено езеро, фабрики за цимент и желязо, туристически обекти, пътища, мостове и жп линии, съобщи Maritime.bg.
Според първоначалните изчисления строителството ще струва около 40 млрд. щатски долара. Каналът трябва да влезе в експлоатация през 2019 година.
Русия може да участва в строителството на новия канал в Никарагуа.
Китай е главният инвеститор в строителството на новия канал в Никарагуа. Проектът се оценява на около $40 милиарда. Защо Китай се ангажира да прокарва водна магистрала от Атлантическия до Тихия океан недалеч от вече съществуващия Панамски канал?
Концесионният договор за прокарване на канал “Никарагуа” е сключен с хонконгската компания HKND. Водната артерия ще мине от устието на река Брито на Тихоокеанското крайбрежие до устието на река Пунта-Горда на брега на Атлантическия океан. Предполагаемата й дължина е 278 километра. В строителството ще се включат 200 000 работници.
След приключване на строителството, през канала се очаква да премине 5% от световния трафик.
На пръв поглед, изглежда странно, че Китай влага пари в един такъв грандиозен, скъп и проблемен проект.
Първо, защото само на 600 километра се намира Панамския канал с дължина едва 82 километра, т.е. над три пъти по-малко.
Второ, против Никарагуанския канал са еколозите. Водната артерия ще мине през уникални природни територии. Но имайки предвид, че стойността на проекта два пъти надвишава годишния брутен вътрешен продукт на Никарагуа, и властите на страната, и китайците ще направят всичко за неговото реализиране. Защото тук надделяват икономическите интереси, казва експертът Николай Миронов, цитиран от “Гласът на Русия”.
“Стокооборотът на Китай с Латинска Америка е $261 милиарда, докато за сравнение между Япония и Латинска Америка е едва $22 милиарда. Освен това, Китай е заинтересован от увеличаване на доставките на нефт от Венецуела до един милион барела дневно към 2016 година. През съществуващия Панамски канал могат да преминават танкери с товароподемност до 80 000 тона. А през Никарагуанският канал ще могат да преминават танкери до 330 000 тона водоизместимост. При сегашните обеми следва да преминават по 2 – 3 танкера дневно, а при наличието на Никарагуанския канал, може да се мине с 1 танкер на 4 дни. Това е източникът на икономисването”, смята Миронов.
Експертите засега скептично оценяват перспективите на проекта. Търговският представител на Русия в Китай Алексей Груздев отбелязва, че китайската компания HKND, ангажирала се с реализиране на проекта, е известна с амбициозните си заявления. Груздев напомни, че същата компания се готвеше да построи дълбоководно пристанище в Крим, но до реализиране на проекта така и не стигна.
По повод Никарагуанския канал не е ясно, откъде тази частна компания ще осигури толкова големи източници на финансиране.
Въпреки това, Алексей Груздев отбеляза, че търговското представителство на Русия в Китай ще продължи изучаването на този проект от гледна точка на неговото реализиране. Не се изключва и руско участие в него. Представители на Никарагуа бяха изразявали интерес от това още през ноември 2013 година.
Сподели в социалните мрежи