четвъртък, 19 декември 2024
Начало » Страната » Свят
Защо българите ходят в Гърция

16 септември 2014, вторник
Ясен Бояджиев
Източник: Дойче веле

Българският морски туризъм отчита лош сезон. И го обяснява главно с лошото време и международното положение. Част от причините обаче са в самия него. Заради тях той губи позиции на най-естествения си пазар - българския.

И без окончателни данни вече е очевидно, че това лято ще е най-лошият от 2009-а насам сезон за българския морски туризъм. Поне за онази му част, която може да бъде отчетена.

Говори се за спад от около 15 на сто в сравнение с миналата година - и при посещенията, и при приходите. При положение, че морското лято носи 70 процента от годишните туристически приходи, това очевидно ще означава неуспешна година за целия туризъм и съответно за приходите от него в българския бюджет.

Лош късмет

От представителите на самата туристическа индустрия най-често чуваното обяснение е: лош късмет. Заради лошото време и международното положение. Наистина, част от причините са свързани с обективни, независещи от нея обстоятелства. Лятото бе необичайно дъждовно, а новините за наводнения определено не благоприятстват привличането на туристи.

Конфликтът между Украйна и Русия също. Покрай него за година курсът на руската рубла спрямо еврото падна с над 20%, а на украинската гривна - с над 40%. Което оскъпи почивката в България за туристите от тези две страни. Като се добавят другите ефекти от тази криза и масовите фалити на руски туроператори, не е учудващо, че по предварителни данни туристите от Русия са вероятно с над 10 на сто, а украинските с над 20 на сто по-малко от миналото лято.

Ефектът от този отлив се подсилва от обстоятелството, че - както твърдят специалистите, през последните години българският туризъм е залагал основно именно на привличането на повече руски туристи, покрай което е отслабил позициите си на западните пазари - на германския и британския, например.

Сериозен отлив се наблюдава и от други посоки: през последните две години румънските туристи са намалели с между 20 и 30 на сто. Така стигаме до онези причини за лошия сезон, които не са въпрос на късмет, а на предимства и недостатъци в конкурентната битка с други туристически дестинации.

Българите - стълб на туризма в Северна Гърция

В това отношение най-показателни са загубите на българската туристическа индустрия на нейния най-близък и потенциално най-„лесен” и най-перспективен пазар - българския. Все повече българи загърбват българското море и предпочитат да похарчат парите си на друго място. За най-голямата част от тях това място е Гърция.

По данни и прогнози на Института за анализи и оценки в туризма, до края на годината броят на българските туристи в Гърция ще достигне ръст от цели 20% - от 970 хиляди през 2013-а до 1 милион и 200 хиляди през тази година. Наличните статистически данни са до края на второто тримесечие и показват ръст от 34,6%. Към тях мога да добавя лични впечатления, които вероятно би потвърдил всеки, пътувал това лято до егейските плажове.

Всъщност, по тези плажове човек има чувството, че се намира в България - отвсякъде се чува българска реч. По паркингите автомобилите с български номера са колкото гръцките. А през юли, пиейки кафе край морето в Керамоти, установих, че в постоянния поток от коли към ферибота за Тасос горе-долу всяка трета е с българска регистрация - при това не само от София, Пловдив или от граничните области, а от цяла България. Включително от Варна и Бургас. Ресторантите и хотелите са пълни с българи и затова менютата и въобще обслужването на български език вече не са изключение, а по-скоро правило. Или както казват и местните хора, туризмът в Северна Гърция до голяма степен се крепи на българските туристи. И е преживял кризата именно благодарение на тях.

Сравнения, които не са в полза на България

Какво ги привлича там? Част от причините, разбира се, са обективни и не зависят от българската туристическа индустрия.

За някои Егейско море е по-близо от Черно, особено след като бяха открити нови гранични пунктове. Сезонът там е по-дълъг, времето - по-стабилно, а морето - по-топло и спокойно.

Но има и много други причини, които изглеждат по-важни. Дори и когато цените са малко по-високи. Морето е чисто, плажовете - също. Не те дебнат на всяка крачка да ти вземат парите - за паркинг, чадър и шезлонг, например. Храната по правило е по-добра, както и обслужването. Построеното не дразни, понеже е съразмерно. Инфраструктурата е добра. И дори навсякъде има канализация. Въобще, цари спокойствие и съхранена природна красота.

Все неща, които са в ярък контраст с положението на много места по българското Черноморие - грозни, презастроени и шумни, без канализация, с мръсни плажове, мръсно море и лошо обслужване.

Проблеми, които не са от вчера и ще продължат да отблъскват туристите и утре, когато може би времето ще е хубаво, а международното положение - спокойно.

От друга страна обаче фактът, че все повече българи имат близък и достъпен (включително във финансово отношение) избор, може да има оздравителен ефект, тъй като тази конкуренция би могла да принуди българския туризъм да не разчита само на природните дадености и построените "легла", а да подобри качеството на предлаганата услуга.



Сподели в социалните мрежи

Подобни новини

Microsoft догонва Apple
Български океанолози се борят срещу цунами
20 години световна мрежа
Над 1000 метра ще бъде най-високата сграда в света
Аштън Кътчър е новият Чарли Шийн
„Мръсни танци” пак изгрява
Берлин ще замълчи за минута
Откриха новия стар филмов музей във Франкфурт
София Копола отново пред олтара
Стив Джобс се оттегли

Компасът на мъдростта

Индивидуалността изпъква още по-ясно и придобива още по-голяма релефност, когато трябва да твори в условни граници.
Игор Стравински


Българска народна банка
  • usd 1 USD = 1.83457
  • gbp 1 GBP = 2.29396
  • chf 1 CHF = 1.83096

Тераса, 1996
Иван Попов

Добави ме!






Къде ще прекарате коледните и новогодишните празници?

На хижа в планината
Вкъщи със семейството ми
С приятели в заведение
Ще празнувам с родителите ми
На работа

Гласувай
[Виж резултатите]

   "Пойнт Бургас" - информационен дайджест
   Градското списание
   "Лира" - Литературно-рекламна агенция
   вестник "Култура"
   вестник "Сега"
   www.drugotokino.bg
   www.webcafe.bg


Начало      За нас      Реклама      Контакти      Партньорски връзки      Общи условия     
© Rakurs 2011 - 2019
Ракурс - повече от новините!