четвъртък, 19 декември 2024
Начало » Киносалон » Театър и музика » Свят
Прекрасният град. Ню Йорк като персонаж

Сцена от новия спектакъл.
Фото: Джоан Маркус
28 октомври 2014, вторник
Майя Праматарова, Ню Йорк
Източник: Факел.бг

Едновременно, в рамките на седмица, излязоха възобновеният мюзикъл на Ленард Бърнстайн "On the Town" и премиерният филм "Birdman", в основата на които е темата за Ню Йорк.

“В града”, така буквално се превежда заглавието на мюзикъла на Ленард Бърнстайн и Джеръм Робинс, а може да бъде наречен и “В градска отпуска”.

За 24 часа са пуснати в отпуск трима моряци - Гейби (Тони Язбек), Чип (Джей Армстронг Джонсън) и Ози (Клайд Алвес). Действието се развива в края на Втората световна война, но тревожните мисли са оставени на кораба, а сега момчетата са в Ню Йорк, в прекрасния град, и се впускат в търсене на любов и приключения.

А публиката в Lyric Theatre, реконструиран във вида си от 1903 година, е заедно с тях от мига на появата им с хита на Бърнстайн “Ню Йорк, Ню Йорк”.

Няма изречена и дума, а желанието да откриваме наново града е и наше - още повече, когато се появява и целта в лицето на красиво момиче от плакат в метрото - прима балерината на New York City Ballet Меган Феърчайлд e поканена за ролята на Айви Смит от хореографа Джошуа Бергезе.

Изучил подробно партитурата на Бърнстайн, с нейния симфонизъм, разрязван от джаза, Бергезе поставя пластиката и танца така, че движението тласка действието в мюзикъла по естествен начин, съграждайки конфликти и характери, умножаващи енергията на музиката със стилизирани и сложни технически решения. Два часа и четиридесет минути актьорите пеят и танцуват, летят по сцената с невероятна скорост. Допреди минута са били в метрото, а вече единият от тях вместо в музей за модерно изкуство се оказва в природонаучен музей и нещо повече, унищожава в порив на споделена страст един от експонатите; другият пък е в такси, харесан от жената-шофьор, която недвусмислено го подканя да приключват с градските забележителности и да отидат в нейната квартира; третият, най-романтичният, все още с плаката в ръка, търси най-красивото момиче в милионния град.

Момчетата и техните момичета се срещат и разделят в пространство, което следва тяхната динамика, като реално самата сцена е празна почти през цялото време, идеална площадка за танцуване, а промените идват от спускащите се екрани, на които се прожектира нещо преди те да изчезнат. Само силуетът на града не изчезва, очертан в дъното на сцената, зад прозрачния екран, потънал в лека мъгла, той е загадъчен, достъпен и непостижим.

Осветлението е активен персонаж в интегралната цялост на спектакъла, то очертава зони, които се припознават като интериори, или препуска заедно с героите или подчертава романтизма на някоя сцена, разрушен моментално от музиката или хореографията. Всичко е в постоянно движение и спиралата на времето, върнала ни в средата на миналия век, току препраща тук и сега, в новото хилядолетие - толкова ли сме се променили, или сме същите, нищо, че вече не пушим толкова много и не четем вестници.

Отговорът дойде след като веднага след мюзикъла гледах филма “Бърдмен”, който излезе в Ню Йорк през същата седмица. Бродуей е тема на филма, като репетициите на една нова пиеса, с която героят иска да докаже преди всичко на себе си, че все още е истински артист, се показват в пресечка с комикса и персонажа от “Батман”, който не иска да освободи героя и му се натрапва в неочаквани ситуации.

Иронията идва от факта, че режисьорът Алехандро Иняриту е поканил за ролята Майкъл Кийтън и черният хумор започва да звучи автобиографично за всеки, който е гледал актьора като Батман във филма на Тим Бъртън.

Отново персонаж във филма, както и в мюзикъла на Бърнстайн, е Ню Йорк, но това е жесток механичен град, в който небостъргачите не извисяват, а смазват. Това не е град, в който някой ще хукне с плакат в ръка да издирва някакво момиче… В този град всичко е опосредствано чрез айфоните в ръцете, с които се щрака напосоки, особено ако видиш известен артист на улицата. В този град седиш на края на небостъргача като птица, която няма енергия нито да литне, нито да отпусне криле и да се разбие на земята. До един момент.

Героят на Майкъл Кийтън, притиснат отвсякъде, не може да се измъкне, освен чрез краен жест - отказ от собствения си живот. Маската се е сраснала с лицето му, няма друг начин. И това е някакъв жест на възвърната невинност, който е много далече от наивността на тримата моряци, решили за 24 часа да покорят Ню Йорк, но в него се разпознава нещо човешко, вече изчезващо от лицето на съвременния мегаполис.

Ню Йорк е постоянен обект/субект на американския мюзикъл и кино, той е като машина на времето. “New York, New York, It’s a wonderful town…” – пеят тримата моряци във възобновената версия на мюзикъла на Бърнстайн, в един миг те разпознават града като град на самотници, но се качват на кораба много преди да проникнат в двойните сюрреалистични дъна, където мъчително живеят персонажите на актьорите от филма на Иняриту – Майкъл Кийтън, Ема Стоун, Едуард Нортън и Наоми Уотс.



Сподели в социалните мрежи

Подобни новини

Microsoft догонва Apple
Български океанолози се борят срещу цунами
20 години световна мрежа
Над 1000 метра ще бъде най-високата сграда в света
Аштън Кътчър е новият Чарли Шийн
„Мръсни танци” пак изгрява
Берлин ще замълчи за минута
Откриха новия стар филмов музей във Франкфурт
София Копола отново пред олтара
Стив Джобс се оттегли

Компасът на мъдростта

Най-добрият начин да излезем от тунела е да минем през него.
Робърт Фрост


Българска народна банка
  • usd 1 USD = 1.83457
  • gbp 1 GBP = 2.29396
  • chf 1 CHF = 1.83096

Тераса, 1996
Иван Попов

Добави ме!






Къде ще прекарате коледните и новогодишните празници?

На хижа в планината
Вкъщи със семейството ми
С приятели в заведение
Ще празнувам с родителите ми
На работа

Гласувай
[Виж резултатите]

   "Пойнт Бургас" - информационен дайджест
   Градското списание
   "Лира" - Литературно-рекламна агенция
   вестник "Култура"
   вестник "Сега"
   www.drugotokino.bg
   www.webcafe.bg


Начало      За нас      Реклама      Контакти      Партньорски връзки      Общи условия     
© Rakurs 2011 - 2019
Ракурс - повече от новините!