26 януари 2015, понеделник
Ракурс
Носителят на Наградата на „Особен поглед” в Кан в програмата на София Филм Фест
Унгарският режисьор Корнел Мундруцо е добре познат на българските зрители, които са се срещали с всичките му филми от дебюта му „Приятни дни”, удостоен през 2003 година с Голямата награда за най-добър филм в международния конкурс на София Филм Фест.
Режисьорът е познат и с копродукцията омнибус „Поколение: Изгубени и намерени” (2005), с филма му „Делта” (2008), участвал в основния конкурс и спечелил наградана на ФИПРЕСИ в Кан, както и „Нежният син – проектът Франкенщайн”, също номиниран за „Златна палма” в Кан.
Мундруцо ще провокира публиката ни през 2015 с най-новата си творба „Белият бог”, носител на наградата в секцията „Особен поглед” от фестивала в Кан ‘14 и най-симпатичната награда от един от най-авторитетните фестивали в света - „Кучешката палма”, присъдена на две от 250-те четирикраки звезди.
Сюжетът на „Белият Бог” е сюрреалистичен и предизвикателен - в подкрепа на чистото родословие на кучетата нов закон въвежда тежък данък на смесените породи.
Собствениците започват да изоставят кучетата си и скоро приютите се препълват. 13-годишната Лили прави всичко възможно, за да защити своя любимец Хаген, но в крайна сметка баща й го изгонва на улицата. Хаген и симпатичната му господарка отчаяно се търсят един друг, докато един ден Лили губи надежда. Опитвайки се да оцелее, бездомният Хаген разбира, че не всеки човек е най-добрият приятел на кучето. Той се присъединява към банда улични псета, но бързо е заловен и изпратен в кучкарник. Почти изгубили надежда, кучетата ще се възползват от единствения шанс да избягат и да въстанат срещу човечеството. Отмъщението ще е безмилостно. Лили е единствената, която може да спре неочакваната война между човека и кучето...
„Филмът „Белият бог” е жанров експеримент, вдъхновен от абсурдните съвременни социални отношения. С нарастващата глобализация, кастовото разделение е все по-ясно очертано”, признава режисьорът Корнел Мундруцо.
„Ние сме част от хората с повече привилегии. Аз исках да създам филм, в който да покажа какви страсти бушуват от другата страна, след малцинствата. Затова избрах животни за главни герои - исках да покажа свободно тази чувствителна тема, да разбия табутата. Избрах кучето, което от хилядолетия е най-добрият приятел на човека. Но хората предават своите домашни любимци и те на свой ред въстават срещу бившите си „господари”, за да защитят и извоюват своето съществуване”.
Мундруцо определя своята работа с кучетата по време на снимачния процес като терапевтичен опит.
„Усещах нещата все едно влизам в контакт с Майката Природа или дори с Вселената, с абсолютната безкрайност. В снимачния процес ние трябваше да се пригодим към природата на кучетата - те няма как да се съобразяват с нас. Филмът се превърна в изключителен пример за сътрудничество между различни видове…
Снимките на „Белият бог” бяха наистина вдъхновяващи, защото всяко едно куче, участвало във филма, е взето от приют, а след като приключихме, всички те намериха нови стопани”.
„Белият бог” смесва в себе си елементи от мелодрама, приключения и трилър и разбива стереотипите за жанрово кино. Но идеята е изцяло заимствана от живота, както споделя унгарският режисьор:
„Струва ми се, че в нашия „разграден” източноевропейски свят филмовите жанрове присъстват и в обществото. Животът на някои хора е сапунена опера, а на други – трилър. И те се сменят в ежедневието ни с такава бързина, с каквато сменяме телевизионните канали у дома. Да смеся жанровете в името на една идея ми се видя вълнуваща възможност, исках да покажа как реалните мисли могат да променят стереотипи, но само ако са подчинени на голяма идея”.
Сподели в социалните мрежи