Фото: Maritime.bg
09 юни 2015, вторник
Ракурс
Отдавна съществува маршрут между Европа и Азия, който има потенциала да спести хиляди километри и месеци при транспортирането на стоки и суровини, пише Popular Science. Единственият проблем е, че е покрит с дебела ледена покривка.
Огромни блокове от лед запречват северния морски път от декември до юли - повече от половин година.
Daewoo Shipbuilding and Мarine Engineering изгражда първия в света танкер ледоразбивач, който ще пренася втечнен газ по арктическия маршрут целогодишно.
В момента танкерите се придружават от ледоразбивачи, който разчистват пътя пред тях.
Проектът “Ямал”, в който участват компании от Русия, Франция и Китай, предвижда разработване на над 200 кладенци в Арктика с очакван добив от 16.5 милиона тона втечнен газ на година, писа Агенция Фокус.
Замисълът ще бъде реализиран с помощта на първите 16 танкера ледоразбивачи
Arc7 на Daewoo.
Целогодишно втечнен газ от находището Ямал ще се транспортира от руското пристанище Сабета на запад към Европа, Южна Америка, Индия, Китай и Южна Корея.
През по-топлата част от годината ще се извършват доставки и на изток към Япония и Южна Корея.
На фона на увеличаващата се зависимост на Русия от износа на горива и падането на цените се събужда една стара руска мечта от 17 век - целогодишно използване на северния морски път.
Капитанският мостик на Arc7 е напълно затворен, а зоната, където се намират съоръженията за акостиране на носа е изолиран, за да се защити екипажа от арктическия студ.
Прожектор на върха на мостика “следи” за твърде големи ледени блокове. Пететажна външна платформа води към авариен изход за всички нива на исполинската структура.
Двигателите на танкера не се намират в корпуса, а под него. Трите 15-мегаватови електрически мотора имат мощност над 60 хиляди конски сили, което прави кораба с около 30 процента по-мощен от „Титаник“.
Двигателите могат да се завъртат на 360 градуса, насочвайки плавателния съд във всички посоки.
До 172 600 кубични метра втечнен газ се съхраняват в „сандвич“ от две 0.7-милиметрови криогенни мембрани. Подобно на натиснат с пръст балон, мехурите от гъвкава никелова стомана променят формата си при въздействия, които биха повредили твърд резервоар.
Стъклена вата и кутии от шперплат изолират втечнения газ от достигащия минус 50 градуса по Целзий студ.
Допълнителна защита се осигурява от тръбички, пълни с горещ въздух.
Корпусът на Arc7 е с двустранна форма на нож и разчупва лед и с двата си края. Те са направени от два пласта подсилена стомана.
Във вътрешността има структура с формата на ребра, която поема натиска при разчупването на двуметрови ледени блокове.
Интегрирани в корпуса сензори постоянно измерват нивото на „умора“ в различните зони на 300-метровия танкер.
Сподели в социалните мрежи