четвъртък, 19 декември 2024
Начало » Свят » Море
Русия е тотален властелин в Арктика

09 юли 2015, четвъртък
Източник: Maritime.bg

Америка не може да се надпреварва с Русия в Арктика и вече безнадеждно изостана, пише руското издание „Вести икономика“. Руснаците усвояват перспективния регион доста по-успешно, отколкото американците признават, допълват от изданието.

„С Русия дори не играем в една и съща категория. Ние въобще не участваме в играта“, така описва ситуацията командирът на бреговата охрана на САЩ Пол Цукунфт, цитиран от “Нюзуийк” (Newsweek).

Той признава, че редица държави, на първо място именно Русия, дори не се надпреварват със САЩ и са доста по-напред в маратона.

На първо място САЩ няма достатъчно ледоразбивачи, а само два големи дизелови съда от този тип.
А само единият, Polar Star, е функциониращ.
Вторият, Polar Sea, се повреди преди няколко години и все още не е спуснат на вода.

Може да се предположи, че Щатите имат голям флот от по-малки ледоразбивачи, но всъщност разполагат само с един такъв плавателен съд – USCG Healy.

Ние специално проверихме тази информация и тя бе потвърдена, посочват от изданието.
САЩ разполага с три ледоразбивача, ако не броим изследователските кораби, и всички те са собственост на бреговата охрана и не е чудно, че именно тя бие тревога.

При това САЩ се опитва да използва ледоразбивачи и в Антарктида, което окончателно я лишава от способността ѝ да действа оперативно.
Съставена е петиция за закупуването на нови плавателни съдове от подобен клас, но засега резултати няма.

За сравнение: Русия има шест атомни ледоразбивача, посочват от „Вести икономика“.
Това са огромни кораби, които могат да работят автономно благодарение на ядрените си установки и позволяват навигация, в която и да било точка на света във всеки един момент.
Дизеловите ледоразбивачи са повече от дузина.

Освен това се строят нови ледоразбивачи и се подготвя проект за кораб с водоизместимост 55,6 хил. тона.

Арктика е богата на полезни изкопаеми. Според информацията на американските изследователи 15% от целия останал на Земята нефт, 30% от запасите на природен газ и около 20% от втечнения природен газ се намират именно там. Не бива да се игнорира и огромното геополитическо значение на региона, както и перспективите за рибната промишленост.

Ако САЩ иска да се бори с Русия, един дизелов ледоразбивач няма да ѝ е достатъчен.
Но нещата не опират единствено до ледоразбивачите.
Нужно е също да се сформира жизнеспособна стратегия за усвояването на Арктика, с каквато Русия например разполага.

За поддържането на интересите си в Арктика през декември 2014 г. Русия създаде Обединеното стратегическо командване „Север“. Заедно с по-рано публикувания документ „Стратегия за развиване на Арктическата зона на Русия“, това решение е ясен сигнал, който потвърждава, че страната няма да се откаже от амбициите си в региона. Обединеното стратегическо командване може да стане част от ВМФ. А освен всичко това съществува и Северният морски път.

Огромният флот от ледоразбивачи ще позволи на Русия изцяло да контролира тази перспективна артерия, която в крайна сметка може да замени южния път, минаващ през Суецкия канал.

Северният маршрут е по-кратък и до известна степен и по-безопасен.
Пътят от Европа до Азия отнема 35 дни, вместо 48 – когато се използва Суецкия канал.

След разпада на СССР Северният морски път на практика бе изоставен, но през последните години интересът към него расте, до голяма степен благодарение на активните действия на руската страна. Годишно се издават над 600 разрешения за превоз на товари по Северния морски път, а ежегодният обем на превозените оттам товари възлиза на 4 млн. тона.

По думите на вицепремиера Аркадий Дворкович, потенциалът, в период от 15 години, каквито са сроковете за реализацията на комплексния план, се оценя на повече от 80 млн. тона, тоест възможно е 20 пъти увеличение на обема.

Но нека кажем и за строителството в Арктика.
Русия създава 10 арктически станции за проучвания, 16 пристанища, 13 летища и 10 установки за противоракетна защита в Арктика, допълват от „Вести икономика“. През тази година премиерът Дмитрий Медведев подписа разпореждане номер 882 за възобновяването на изследванията в региона. Ще се възобнови работата на дрейфуващите станции, които бяха закрити през 2013 г. За тези цели са отпуснати 250 млн. рубли от бюджета на страната.



Сподели в социалните мрежи

Подобни новини

На България й е нужна морска стратегия и политика
Български океанолози се борят срещу цунами
Швейцарски българин иска да строи вятърни мелници под вода
Младите обсъждат силата и значението на Черно море
Подводницата „Слава” става музей
Няма подводница, няма и надуваема лодка
Проф. Иван Маразов открива кръгла маса „Морето – граница или врата”
Проф. Маразов: Конференцията да стане международна
19-годишният Найден Спасов спаси Светия кръст
Пак искат да ползват сероводорода в Черно море за гориво

Компасът на мъдростта

Когато една врата се затвори, друга се отваря.
Сервантес


Българска народна банка
  • usd 1 USD = 1.83457
  • gbp 1 GBP = 2.29396
  • chf 1 CHF = 1.83096

Тераса, 1996
Иван Попов

Добави ме!






Къде ще прекарате коледните и новогодишните празници?

На хижа в планината
Вкъщи със семейството ми
С приятели в заведение
Ще празнувам с родителите ми
На работа

Гласувай
[Виж резултатите]

   "Пойнт Бургас" - информационен дайджест
   Градското списание
   "Лира" - Литературно-рекламна агенция
   вестник "Култура"
   вестник "Сега"
   www.drugotokino.bg
   www.webcafe.bg


Начало      За нас      Реклама      Контакти      Партньорски връзки      Общи условия     
© Rakurs 2011 - 2019
Ракурс - повече от новините!