13 септември 2012, петък
Ракурс
Филмите, заснети през 1901/2 г. от младия британски фотограф и изобретател Едуард Търнър, който може да претендира да бъде баща на цветния филм, бяха представени в Националния музей в Брадфорд, съобщи „Гардиън”.
Търнър снимал трите си деца, играещи със златна рибка в двора на къщата му, маршируващи войници в Хайд парк и лондонския трафик.
Фотографът починал на 29 години през 1903 г. и не успял да усъвършенства метода си на прожектиране. Той патентовал процеса на работа – заснемане на кадри върху червени, зелени и сини филтри, но след прожектирането и наслагването им един върху друг се появявали размазани. Методът не бил видян от публика и бил бързо забравен, а през 1906 г. системата Kinemacolor била патентована и показана през 1909 г., а седем години по-късно през 1916 г. била патентована и Technicolor.
Идеален образ на картината по метода на Търнър се получил едва с помощта на дигитална технология, след като филмите попаднали в Националния музей в Брадфорд.
Филмите са били в колекцията на Чарлз Ърбан, американски бизнесмен, който се установява в Лондон и е бил изключително важен кинопионер, който поел финансирането на работата на Търнър, когато Фредерик Лий, който до тогава е подкрепял Търнър финансово, започва да губи доверие. Ърбан дарил архива си на Научния музей през 1937 г., а филмите са били открити, когато колекцията е била преместена от Лондон в Брадфорд преди около три години.
"Вярваме, че това буквално ще пренапише историята на филма", заяви директорът на колекциите на музея, Пол Гудман. "Аз не мисля, че това е преувеличено. Те са първите в света цветни движещи се изображения”.
Гудман добави още, че откритието подчертава неизползвания потенциал на колекцията на музея, която включва много интересни неща, включително най-ранния запазен фотографски негатив и най-ранния апарат за телевизионно излъчване.
Сподели в социалните мрежи