четвъртък, 19 декември 2024
Начало » Изкуство и книги
Изложба за Холокоста в Унгарския културен институт

25 януари 2017, сряда
Ракурс

На 26 януари, четвъртък, от 18.00 ч.в Унгарския културен институт ще бъде открита фотоизложба „ПИКСЕЛИ – ФОТОСИ ОТ БУДАПЕЩА”.

Експозицията е по повод Международния възпоменателен Ден на холокоста – 27 януари.
Фотографски паралели ще имат Имре Кински и Ото Кайзер.

„Пиксели” е камерна изложба, паралелен подбор от снимките на Будапеща на Имре Кински (1901-1945) и Ото Кайзер (1953). Материалът, състоящ се от 28 черно-бели фотоса, поставя фотографиите на Будапеща от периода между двете световни войни на загиналия по време на Холокоста Кински редом с фотографиите на Будапеща от наши дни на съвременника ни Ото Кайзер, като реплика по отношение на настроение, ритмика, тематика.

Изложбата ще продължи до 20 февруари 2017 г.

Имре Кински (1901-1945)

Имре Кински, талантливият унгарски фотограф, очакващ своето откриване и признание. Докато чуждестранната специализирана литература поставя него и неговото незавършено заради Холокоста творчество редом с Брашаи, Кертес и Мохой-Над, в родината си той е почти неизвестен.

Кариерата на произлизащия от асимилирало се еврейско семейство на интелектуалци Имре Кински е прекършена от numerus clausus (ограничителна квота). Между двете световни войни обаче той успешно развива многостранния си талант като организатор и активен посредник на аматьорската фотография. В началото снима децата, семейството, средата си и по-тясната си родина – будапещенския квартал Зугло.

Новаторството на Кински се крие не в избора на теми, а в новия поглед на неговия специфичен език на формите, в композирането на предметните, уличните и битовите му фотографии, в боравенето със светлосенките, с особено внимание към напълно новаторската и нетрадиционна оптика „поглед отгоре”.

От началото на 1930-те години неговите фотографии, както и статиите му, свързани с фотографската техника и природните фотографии, излизат в специализираната литература, редовен сътрудник е на „Вашарнапи уйшаг”, „Бувар”, а от време на време публикува и в National Geographic и American Photography. Член основател е на Групата на модерните унгарски фотографи и организатор на успешната изложба „Дагер”, представяща 100-годишната история на фотографията, състояла се през 1937 година в будапещенската концертна зала „Вигадо”.

Съдбата на Имре Кински е специфичната съдба на унгарски евреин. Зад привидно идиличните градски и жанрови фотографии се проявява и все по-заплашителната обществена и политическа действителност на ежедневието. За последно е видян през януари 1945 година в една унгарска рота за принудителен труд, придвижваща се към лагера Заксенхаузен.

Ото Кайзер (1953)

Ото Кайзер е роден през 1953 година в малкото унгарско градче Папа. Завършвайки училище, се опитва да изучи тайните на фотографията в ателиетата на възрастни фотографи, но скоро малкият град се оказва тесен за него.

Във Филмовото студио в Будапеща изучава съзнателната употреба на осветлението и на играта на светлосенките. За да осигури препитанието си, работи към столични списания, където наред с фотографирането, се учи на книговезко майсторство.

През изминалите десетилетия работи като фоторепортер, графичен дизайнер и главен редактор, основава специализирано фотографско списание, многократно организира изложби "Унгарска журналистическа фотография". Издадени са близо четиридесет негови фотоалбума, главно за унгарски местности и градове, както и за представители на унгарската култура в страната и зад граница.


По време на дейността и изложбите си посещава близо петдесет държави, но колкото повече места по света опознава, толкова повече се привързва към местоживеенето си, към Будапеща. В архива му всеки ден се появяват нови и нови снимки от Будапеща. Често работи с писатели, поети, музиканти, с които изготвя есета, кратки филми, и тази междужанрова „дружба” води дотам, че преди няколко години посещава унгарски по произход творци, живеещи в далечни краища на света, за да им направи портрети.

С подкрепата на издателство „Александра” посещава близо двеста и петдесет творци в петнайсет страни заедно с постоянния си сътрудник, своята съпруга. Обикновено работи паралелно по няколко книги, понастоящем предстои издаването на сбирката му, разглеждаща унгарските архитектурни и предметни паметници от Карпатския басейн.

Самостоятелни изложби: Лондон, Щутгарт, Белград, Коложвар (Клуж-Напока, Румъния), Уйвидек (Нови Сад, Сърбия), Флоренция, Анкара, Любляна, Будапеща



Сподели в социалните мрежи

Подобни новини

Малчугани на опашка за автографи от Петя Александрова
Бургас отива на биенале на мозайката в Москва
Анелия Райкова и Стойко Даскалов със званието „млад художник”
Бургаска художничка с награда от Виена
Огнян Петков извая българска Темида
Психолог издаде книга
Букай подари на Бургас притча за истината
Инженер-химик жъне литературни успехи
Холандец преведе Гео Милев
Защо на Запад не познават българската книга?

Компасът на мъдростта

Когато съдбата почука на вратата, не се прави, че те няма вкъщи.
Тибетска поговорка


Българска народна банка
  • usd 1 USD = 1.83457
  • gbp 1 GBP = 2.29396
  • chf 1 CHF = 1.83096

Тераса, 1996
Иван Попов

Добави ме!






Къде ще прекарате коледните и новогодишните празници?

На хижа в планината
Вкъщи със семейството ми
С приятели в заведение
Ще празнувам с родителите ми
На работа

Гласувай
[Виж резултатите]

   "Пойнт Бургас" - информационен дайджест
   Градското списание
   "Лира" - Литературно-рекламна агенция
   вестник "Култура"
   вестник "Сега"
   www.drugotokino.bg
   www.webcafe.bg


Начало      За нас      Реклама      Контакти      Партньорски връзки      Общи условия     
© Rakurs 2011 - 2019
Ракурс - повече от новините!