07 април 2015, вторник
Източник: сп. "Cleared"
Интервю с генералния директор на ДП РВД, г-н Георги Пеев, за списание “Cleared” – издание на италианския ДАНО – ENAV
ДП РВД се намира на кръстопът, кризисната ситуация в черноморския регион драстично промени потоците на трафика. Какви оперативни и технически предизвикателства срещате?
ДП РВД обслужва главно потоците на трафика свързващи Европа с Турция, Близкия и Далечния изток. Наистина кризата в украинското въздушно пространство драстично промени потоците на трафика и за 2014 г. ДП РВД отчете около 30%-но непрогнозирано нарастване на броя на полетите. Ние нямахме друг избор освен да реагираме незабавно чрез преразпределяне на човешките ресурси, допълнително обучение и адаптиране на секторите, така че да отговорим на засиления трафик. Беше изключително трудно да се справим с трафика през летните месеци на миналата година и аз още веднъж искрено благодаря на нашите ръководител-полети и на целия персонал на ДП РВД за техните изключителни усилия. Само ако обичаш тази работа би могъл да постигнеш нива на изпълнение, които първоначално изглеждат невъзможни.
Беше голямо предизвикателство да не допуснем закъснение, дължимо на причини свързани с контрола на въздушното движение. Ние разбираме, че ако се опитаме да регулираме потоците, ще предизвикаме хаос и много недоволни пътници в големите европейски летища. И действителността е такава – полетите идващи от Далечния изток ще пострадат много по-малко, тъй като те не могат да бъдат регулирани при тяхното излитане. Затова ние чувстваме, че трябва да приемем предизвикателството да осигурим безопасно и ефективно обслужване на въздушното движение с полагането на максимална бдителност от страна на нашите ръководител-полети и системни инженери.
SESAR, Функционалните блокове въздушно пространство (ФБВП), Управителят на разгръщането, инициативите за опазване на околната среда, какво е отношението на ДП РВД към новата среда, създадена от Единното европейско небе (ЕЕН)?
ЕЕН е ключов приоритет за нас, както вероятно е и за повечето заинтересовани страни в авиацията в Европа. Ние сме наясно, че ДП РВД трябва да е активен и надежден партньор, защото ЕЕН се отнася до партньорството. Партньорство в рамките на ФБВП, вътре в SESAR, с Комисията и т.н.
Ние считаме изследванията, демонстрациите и внедряването на SESAR за ключови елементи на ЕЕН. В рамките на водената от ENAV група, ДП РВД изрази интерес да вземе участие в новата програма SESAR 2020 и да участва в редица проекти оформящи технологичното бъдеще на нашата индустрия.
След влизането в сила на Междудържавното споразумение за DANUBE FAB на 16 ноември 2012 г., функционалният блок постигна добър напредък в много области в посока подобряване на работата. DANUBE FAB установи два транс-гранични сектора на база на оперативните нужди. Те са в експлоатация от 11 декември 2014 г., като успешното въвеждане на тази инициатива допълнително оптимизира трасовата мрежа, носи икономии на гориво и намалени емисии на CO2 за ползвателите на въздушното пространство, както и допринася за постигането на общоевропейските цели за капацитет и околна среда.
След успешното кандидатстване за получаване на съфинансиране от фондовете на Транс-европейската транспортна мрежа в областта на Управлението на въздушното движение (УВД), DANUBE FAB продължава с внедряването на елементи на въздушното пространство за свободно планиране на маршрута и обслужването на линии за предаване на данни между пилотите и земята, които са част от Междинната програма за разгръщане на SESAR. ДП РВД взе активно участие в дейностите на Ръководната група за временно разгръщане на SESAR, с цел допринасяне за синхронизираното разгръщане на елементите на Междинната програма за разгръщане на SESAR и осигуряване на прехода към Управителя на разгръщането и същинската Програма за разгръщане на SESAR.
ДП РВД възнамерява да продължи да бъде активна част от изпълнителното ниво на разгръщането на SESAR. Ние вече проведохме среща с Управителя на разгръщането и очертахме нашите възможности за бъдещо сътрудничество, например Платформата за координиране на разгръщането, финансирането от CEF и др.
Кои са ключовите приоритети на ДП РВД за бъдещето на национално и международно ниво?
Първият приоритет за ДП РВД ще е да поддържаме и подобряваме нивото на нашата безопасност чрез инвестиране в нашия персонал, въвеждане на нови технологии и приемане на иновативни решения за УВД.
Ключов приоритет на национално ниво е също така постигането на оптимално ниво на синергия на нашите ресурси – хора и технологии, с оглед задоволяване нуждите на нарасналото търсене на въздушен трафик (ситуацията в Украйна в още по-голяма степен увеличи необходимостта от оптимално използване на нашите ключови ресурси).
В международен план главният ни приоритет е да направим името на ДП РВД още по-известно сред световната авиационна общност. Ние имаме готовност да споделяме нашите знания и най-добри практики, и сме отворени да възприемаме нови такива, доколкото този процес е базиран на сътрудничество и партньорство.
Ролята на Доставчиците на аеронавигационно обслужване (ДАНО) се променя, как сътрудничеството между ДАНО може да помогне за постигането на вашите цели?
Сътрудничеството между ДАНО е пътят, който ще ни води напред. То носи ключово послание до авиационната общност, че ние, ДАНО, работим по синхронизиран начин за изграждането на устойчиво бъдеще за въздушния транспорт. Част от това послание е, че заедно ние можем да създадем повече стойност с по-малко ресурси и да осигурим по-безопасно и по-икономично обслужване. Ние вече положихме основите за това с някои важни инициативи.
Споразумението за платформата Gate One, подписано от 11 ДАНО влизащи в състава на FAB CE, DANUBE FAB и Baltic FAB, създаде една регионална платформа на ДАНО от Централна и Източна Европа, целяща подобряване на ефективността на Европейското УВД, чрез установяване на едно по-близко сътрудничеството.
През месец октомври 2014 г. ДАНО на DANUBE FAB договориха с BLUE MED FAB „Писмо за сътрудничество на ниво ДАНО по въпросите на ФБВП“, с цел установяване на регулярно сътрудничество с оглед обмен на планове и дейности в рамките на ФБВП, особено в оперативната и техническата области, обучението, ефективността и безопасността.
ДП РВД, заедно с останалите европейски ДАНО, също така взима активно участие в работата на постоянните екипи на CANSO – Организацията за гражданско аеронавигационно обслужване.
За нас е ясно, че в днешния взаимосвързан и бързо развиващ се свят, международното сътрудничество е нещо без което не можем. Никой не може да оцелее сам в тази постоянно променяща се и изискваща среда, просто защото един отделен играч е твърде малък за да се справи с промените. Затова ние смятаме, че ролята на сътрудничествата в индустрията става все по-голяма и вероятно те носят потенциала за стабилно бъдеще на ДАНО.
Сподели в социалните мрежи